יום שישי, 6 בדצמבר 2013

מפרצת (אנוריזמה) – מותו של אריק איישטיין - והקשר לכאבי גב

מותו של אריק איישטיין – השאיר אותנו המומים וכואבים בלכתו ואולי משום שהיה איש גדול בפשטותו, ביחודיותו – שלא רדף כסף ותהילה ולא נסחף אחר התנהגות נורמטיבית כמו אחרים, בצניעותו ובקסמו האינסופי. אריק נפטר ממפרצת באבי העורקים.

מפרצת או אנוריזמה היא כלי דם שמתנפח כמו בלון ועשוי להקרע. דופן העורק בנוי מ3 שכבות שהאמצעית בהם היא שרירית ושומרת על מבנה כלי הדם העורקי מלחץ הדם. הסיבה למפרצת היא לרוב טרשת עורקים כלומר סקלרוזה בדופן העורק. מפרצת עשויה להופיע בכלי דם רבים הקשורים למוח לכליות ללב ועוד. מפרצת של אבי העורקים נפוצה יותר ומסכנת חיים. קוטרו הממוצע של אבי העורקים הוא 2.5 ס"מ. כאשר העורק גדל יותר מפי 1.5 מגודלו – נחשבת התופעה כמפרצת. המפרצת עשויה להופיע בבטן (AAA - Abdominal  Aneurism) או בחזה (Thoracic Aneurism).
הגיל המפוץ הוא 65-70.

הטיפול  עשוי להיות כירורגי כלומר ניתוח לתיקון העורק הפגוע כאשר נקרע או השתלת מסתם מבעוד מועד ע"פ שיקולי הרופא המטפל.

לעניננו – החשוב הוא שהתופעה חמורה ומסכנת חיים ולרוב הנה א-סימפטומטית. הביטוי עשוי להופיע בהתקף כאב גב אקוטי או תסמינים נירולוגים של כאבי רגליים או אלחושים וכדומה. אם המפרצת תופיע בחלקו העליון של העורק הראשי עשויה להופיע צרידות כתוצאה מלחץ על עצב מיתרי הקול. כמוכן קשיי נשימה ובליעה עשויים להופיע. במקרים מסויימים סחרחורת וקושי לדבר או ללכת עשוי להופיע.

כאבי גב ומפרצת  אם המפרצת נקרעת (משום שדופן העורק הולך ונחלש) יופיע כאב בטן עז עם הקרנה לגב או לעיתים רק כאב גב ותחושת מערבולת באזור הבטן. אולטרהסאונד יאשר סופית את הקרע. הבהלה דחופה ביותר לטיפול נמרץ נדרשת. רק 15% שורדים אם מובלים בזמן לניתוח.


דיסקציה של האאורטה - במצבים מסוימים עלולה להתפתח דיסקציה באאורטה. הדופן הפנימית של העורק נחלשת ודם זורם בינה לבין הדופן האמצעית ויוצר הפרדה בין שכבות העורק. הביטוי הוא כאבי חזה חדים או כאבי גב עזים.


גורמי סיכון  כמו בכל טרשת מבוגרים מעשנים שאינם מתעמלים עם רקע גנטי, לחץ דם גבוה, סכרת ויתר שומנים וכולסטרול בדם. חולי תסמונת מרפן (מחלת רקמת חיבור אצל אנשים גמישים גבוהים בעלי גפיים ארוכות במיוחד) נמצאים בסיכון לפיתוח מפרצת.

לסיכום  התקף גב עז חדש אקוטי אצל בני 65 ומעלה בעלי גורמי סיכון וסקולרים  כמו עישון לחץ דם רקע משפחתי השמנת יתר סוכרת וכו... מחייב עירנות ובדיקה רפואית מיידית.

בברכת בריאות ואושר :)

רן ארבל - קליניקה לרפואה במגע בתל אביב.
http://www.ranarbel.co.il

מוזמנים להצטרף לדף הפייסבוק

https://www.facebook.com/ranarbel.osteopathy


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה